Var har du ont?

Bland de vanligaste träningsskadorna som man kan råka ut för har att göra med leder. Om man spelar tennis, joggar eller dansar så belastas leder som axlar, knän och höfter extra mycket vilket kan leda till smärta av olika typer och grader. Till exempel, en typisk löparskada är så kallat löparknä som yttrar sig i smärtor på själva knäskålen. Ofta kommer smärtan några minuter efter att man har börjat springa och orsakas av att fästet mellan lårmuskeln och benen i knät blivit inflammerat. Människor som springer mycket får också lätt benhinneinflammation som orsakar smärta utmed smalbenen. Till en början brukar det bara göra ont under själva aktiviteten men om man inte gör någonting åt saken brukar man även få ont i viloläge.

En naprapat kan göra mycket för att avhjälpa dessa olika tillstånd och bland det första som han eller hon undersöker är problemområdet i sig men också vad för slags skor man har på sig då detta kan vara en avgörande faktor för att problemet uppkommit över huvud taget. Vill man springa regelbundet är det viktigt att man investerar i ett par riktigt bra skor för annars kommer man ganska garanterat få olika problem som de redan beskrivna.

Vidare behandling brukar vara omväxlande varma och kalla kompresser, lätt behandling med ultraljud eller ström där man både stimulerar och dämpar nervernas kommunikation och reception med och av de skadade områdena. Detta brukar pågå i flera veckor och ser man bara till att vila mellan varven brukar man kunna få bukt på smärtan relativt omgående.

Dansare eller människor som sysslar mycket med intensiv rörelse som till exempel volleyboll, aerobics eller basket får ibland ryggproblem eftersom kroppen ibland inte är riktigt uppvärmd eller rört sig på ett lite snett sätt. Här kan naprapaten ge välgörande massage liksom korrigera höfter och ryggrad så allt är i rak och harmonisk linje, vilket genast brukar avhjälpa värken.